Girls day out.

>> Thursday, December 15, 2005

[1]Semalam aku ada AgendaDaily dengan Lynn di MidValley. Berjumpa dengan geng Lynn yang sungguh groove. Semuanya muda remaja, belasan tahun. Eh, silap.... awal dua puluhan muahahaha. Aku je sorang yang tua tsk tsk. [Tapi aku paling anggun]

Aku telah diperkenalkan sebagai "kawan Lynn" :P

Terasa sungguh hampeh sebab diorang semua menyebabkan reputasi aku sebagai isteri Mat Tabligh yang tersohor punah ranah dengan sekelip mata. Nasib baik aku masih boleh mengontrol macho, kalau tak, harus lantai Burger King itu menjadi medan pergolekan dan penggulingan. Yang pastinya, tekak aku dah berapa kali tercekik sampai nak terbatuk2, terkeluar-keluar air mata.

Kepada Sou, Khad, Zaza, Sarah, Alia & Hana (ni nama cousin Sarah kan?), nice knowing y'all! Nanti kita berpoya2 lagi kay?

[2]Budak!
Aaa?
Kita boleh selebret krismas tak?
Tak boleh.
Err scopenya macamana tu?
Perayaan keagamaan tak boleh sambut. Kalau bukan bersangkut paut dengan agama, boleh. Contohnya Chinese New Year.
Ngee ucap selamat boleh?
Pon tak boleh. Sebab seolah-olahnya kita redha dengan agama dia.

Aku fikir mungkin boleh ada sedikit kelonggaran di sini. Kalau ucapkan selamat out of courtesy, sekadar berbudi bahasa, ye la orang timur kan penuh dengan kesopanan dan kesusilaan, mungkin boleh, as long as masa kita ucapkan tu dalam hati kita, tak redha dengan agama lain selain Islam. Ini apa yang aku fikir, entah betul entah tidak. Kena confirm dengan yang pakar dalam hal agama. Eni boleh tolong tanyakan Abang Usop tak?

Jadi, apa yang Amir Walia [wakakaka gelak2 guling] tu cakap, serba sedikit ada benarnya. Cuma mungkin cara dia yang tak kena?

Anyway. Komen aku, boleh kalau nak bertukar-tukar hadiah. Nak buat, buat je la. DENGAN SYARAT, niatnya jangan sebab nak menyambut krismas. Buatlah atas dasar kasih sayang sesama insan. Contohnya, aku bagi hadiah ni sebab aku cintakan Sou, contohnya la kan muakakakaka. Kalau korang,"eh krismas lah, jom tukar-tukar hadiah nak?", haaaa memang kena perbetulkan niat.

p/s: bagi hadiah kat aku sekali ek? tapi aku tanak bagi :P

[3]Berkenaan Sisters In Islam pula. Benar, mereka hanya sebuah organisasi untuk memperjuangkan hak-hak wanita di dalam Islam. Persoalannya, adakah mereka memperjuangkan hak di dalam hal pelaksanaan syariat atau syariat itu sendiri?

Kalau menentang syariat, contohnya mempersoalkan poligami atau penutupan aurat, sah-sah la tak boleh kita follow. Kalau memberi pandangan berkenaan pelaksanaan syariat, contohnya prosedur tuntut nafkah di mahkamah, itu takpe malah digalakkan.

Jadi, ikutlah apa yang baik. Yang tak elok tu, jangan. Kalau rasa cam diorangnya statement banyak meragukan, lebih baik refer balik kepada yang pakar dalam agama.

[4]Ok, rasanya aku menjawab soalan tak? Hehe. Sorry la semalam aku takleh nak input, sebab kadar penaakulan otak aku agak lembap. Kalau zaman sekarang orang guna Pentium 4, aku masih lagi pakai 486 muakakakaka.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP