Jemput-jemput Sosej

>> Tuesday, November 09, 2010

Aha hari ini saya mahu memulakan siri yang diberi nama "Main Mak-Mak". Kecil dulu, suka main mak-mak. Daun jadi ikan, tanah jadi nasi. Sudah besar, pun boleh main mak-mak, tapi kali ini memasak betul-betul, bukan olok-olok. Lagi pun, bukankah ini blog seorang suri? Wajiblah ada perkongsian resipi di sini. Setuju? ^V^

Baiklah, semalam saya buat beberapa projek di dapur. Segalanya tentang sosej dan tepung. Yang mahu dikongsi hari ini, adalah yang mendapat rating paling tinggi, iaitu Jemput-jemput Sosej. Sesuai dijadikan kudap-kudapan sewaktu minum petang. Insya-Allah, orang besar, kanak-kanak dan bayi menyukainya. Malah Fatimah berkata, "This is wicked awesome, Mama!" Haa ambik ko, wicked awesome lagi :-)


Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
3 (atau lebih) sosej daging/ayam
1 biji telur
1 cawan air
1/2 cawan daun kucai yang dihiris panjang
Garam secukup rasa

Cara-cara:
1. Campurkan semua bahan di dalam mangkuk KECUALI air.


2. Masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul rata sehingga mendapat tekstur yang diingini, tidak terlalu kental dan tidak pula terlalu cair. Tambah/kurangkan tepung atau air jika perlu.


3. Panaskan sedikit minyak di kuali. Seeloknya, guna kuali leper.
4. Dengan menggunakan sudu, masukkan adunan di kuali dan bentukkan seperti lempeng. Goreng hingga kuning keemasan.

Tip:
Masukkan adunan seketika ke dalam peti sejuk supaya adunan menjadi likat dan mudah dibentukkan di kuali leper. Malah, rasa bahan-bahannya pun akan lebih menyerap.

Di negeri lain, ia dikenali sebagai Cekodok. Namun, orang Johor sejati seperti saya lebih selesa memanggilnya Jemput-jemput. Seolah berkata, jemputlah makan!

Oh ya, rakan sebilik saya di universiti merangkap Kawan Baik Selamanya, Leila Aizura, telah selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang pastinya comel malam semalam. Siapa sangka budak perempuan yang berambut kembang, suka pakai tshirt gambar tengkorak, dengar lagu rock, kasut butnya pijak anjing pun boleh kiok dan malu setiap kali mendengar motor ayahnya tiba di kolej [ya, boleh dengar sampai ke tingkat 11!] sudah pun menjadi seorang ibu yang pandai membuat biskut dan kek, malah suka menjahit :-)

Tahniah La!

6 comments:

aida 4:14 pm  

alamak grungenya kawan kak tini.. teheee

Farra Da Smiley 2:11 pm  

sy tak mkn sosej..huhu

cekodok tetap i like!!! ikan bilis/udang/ etc

Ummu Auni 8:41 pm  

macam best! perlu cuba!

Ummu Auni 10:45 am  

jadi ke tak isnin ni?

Cik Ha 12:23 pm  

Salam Tinie

baru habis baca semua post. Lama dah tak berkesempatan nak membaca. Kirim salam saya pada kak aini yea.

Anonymous 6:59 am  

mungkin lebih baik jika sosej itu dipotong dadu daripada dipotong cross-section sebegitu... lebih praktikal, ala-ala saiz jemput2 kentang.

-zahra-

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP