Lasagna Leftovers.

>> Friday, March 11, 2011


Hari ini, saya masak lasagna kerana ada leftovers yang boleh diubahsuai, iaitu Cheesy Macaroni dan kuah Bolognese. Senang sahaja membuat lasagna ini. Bahan-bahan baru yang diperlukan hanyalah keju :-)

Lapisan pertama, Cheesy Macaroni. Resepinya pernah saya tuliskan di sini. Penyek-penyekkan sampai mampat.


Lapisan kedua, kuah Bolognese. Cara mudah untuk membuat sos Bolognese ialah dengan membeli sahaja di pasaraya dan ditambah dengan daging/ayam cincang. Jenama yang paling popular, mungkin Prego.

Resipi mudah saya ialah goreng bawang besar & bawang putih, masukkan daging/ayam cincang sehingga naik bau, dan kemudian masukkan tomato puri. Perasakan dengan garam, dah siap! Jika mahu lebih khasiat, tambah sahaja lobak merah atau celery. Hmm, teringat pula Wonderpets yang makan batang celery setiap kali misi mereka menyelamatkan anak haiwan berjaya.


Lapisan ketiga, keju. Penderita penyakit M seperti saya, hanya melemparkan dua keping keju chessdale tanpa mencarik-carikkannya. Alasan, apabila mencair dalam oven, sama sahaja rasanya hehe.


Ulang, sehingga penuh kaserol. Lapisan atas wajiblah keju. Kasi comel sikit ya, jangan ikut rasa takcukupkeupayaan kamu itu. Keju biarlah ditabur gaya chef terkemuka.

Ha, tengok ini, Lasagna yang sudah sedia untuk memasukkan dirinya ke dalam oven. Kepanasan oven ikut kamulah. Maklum saja, oven saya sudah tak nampak nombor dan hurufnya. Main agak-agak saja tadi. Tombol untuk masa dan haba main taram saja dipusing kih3x. Rasanya, janganlah terlalu panas, dalam 170 darjah, dan tidak terlalu lama, lebih kurang sepuluh minit.


Tadaaaa... dah siap! Heee... cantikkan apabila sudah masak? Keju mencair dengan baik, tidak hangit. Warna kuah Bolognese pula nampak memikat sekali. Pergh, meleleh! Tak boleh jadi, kena cuba sekarang juga! Nanti kanak-kanak sudah balik, tak sempat merasa :-p


Huh! Menyosal acik, menyosal! Menyosal masak lasagna ini. Lagi menyosal semasa memakannya. Asyik mahu tambah sahaja. Ngeee sedapnya!

Gandingan pasta berkeju dengan sos tomato, serta lelehan keju cair sungguh menyentuh perasaan. Memang patut Garfield tergila-gilakan lasagna. Rosak dietku :-p

1 comments:

Ummu Auni 4:07 pm  

sebab tu aku malas nak tunjuk skil masak lasagne ke buat kek ke, sebab nanti aku baham sorang!

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP