Jantan Mangsa Betina Ganas.

>> Monday, April 04, 2011

Tajuk ala Harian Metro. Sensasilah konon!

Bukan mahu bercerita tentang kepincangan masyarakat, tapi kelangsungan hidup. Jantan malang dan betina ganas yang dimaksudkan ialah ini:

Praying Mantis, atau Mentadak.

Tahukah kamu, mentadak adalah kanibal?

Pada musim mengawan, mentadak betina merembeskan feromon untuk menarik perhatian si jantan. Si jantan yang tertarik akan memerhati dari jauh sebelum mendekati. Ini disebabkan mentadak betina akan menyerang semua organisme bergerak termasuklah jenis sendiri.

Walaupun kelihatan takut, tetapi si jantan memberanikan diri untuk mengawan dengan si betina. Proses mengawan bermula apabila si jantan melompat ke atas belakang si betina. Sebaik sahaja selesai, ia akan terus meninggalkan si betina. Kalau tidak, akan terus dimakan! Tahu takut....

Kebiasaannya, mentadak betina akan menggunakan kaki depan untuk menangkap mentadak jantan. Silap haribulan, hanya sayap si jantan ditinggalkan. Aduh kasihan, dapat mengecap nikmat sementara cuma tsk tsk.

Kadangkala, kepala mentadak jantan dimakan terlebih dahulu oleh si betina walaupun ketika proses pengawanan berlaku. Ini kerana mentadak memiliki dua otak iaitu di kepala dan satu set saraf dikenali sebagai ganglion di abdomennya.


Tujuan mentadak betina memakan mentadak jantan adalah untuk membekalkan nutrien tambahan kepada anak-anaknya. Kebanyakan mentadak betina yang memakan si jantan tidak akan mengawan dengan mentadak jantan lain. Ini demi memastikan hanya gen mentadak jantan tersebut sahaja diwarisi.

Oh, begitu rupanya hal mentadak. Hal manusia bagaimana pula?

Hmm.. semalam kita dikejutkan dengan satu berita. Tentang kanak-kanak berusia tujuh tahun yang meninggal kerana dipukul cikgu selama dua jam. Sedih membacanya. Saya tidak mahu komen lebih-lebih, mengata orang berlebih nanti berbalik. Cuma mahu mengingatkan diri sendiri, kawal marah. Syaitan memang suka kalau kita sedang marah. Waktu itu, disimbah-simbahnya lagi api dengan minyak. Boleh naik hantu dibuatnya! Tarik nafas dan beristighfar banyak-banyak.

Semoga Allah merahmati kita semua.

2 comments:

aida 2:49 pm  

astagfirullah... baca juga berita semalam. yang pasal budak kena pukul tu.. adui sedihnya

tinidewi 10:20 am  

hhmm itulah tu... terbayang ameer, fatimah, amni, fawwaz, auni, afif... baya anak-anak kita je :-(

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP