Berkelah di Bulan Ramadhan.

>> Tuesday, August 09, 2011

Dua tiga hari lepas, saya membaca blog Prof Kamil. Dah lama tak baca. Sekali sekala membaca, ada saja manfaat yang saya dapat. Paling saya teruja, konsep 'berkelah' di bulan Ramadhan.

Semalam, nak dijadikan cerita, malas sangat nak masak berbuka. En. Ahmad pula beli maggi goreng untuk anak bujang, mihun goreng untuk anak dara, dan nasi kerabu untuk diri sendiri. Untuk isteri tersayang? Tiada. Tsk tsk.

Pemberitahuan: Tak beli sebab tahu isteri banyak songeh bab makan. Apabila ditanya, dijawab, belilah apa-apa, tapi apabila dibelikan apa-apa, disoal, beli ini? Tak sengal begitu?

Dengan titisan air mata bercucuran di pipi [bukan kisah benar, sekadar penyedap cerita saja], saya pun menggoreng nugget beberapa minit sebelum azan maghrib dilaungkan. En. Ahmad pula sudah di pintu hendak ke surau. Maryam, seperti biasa, macam tahu-tahu ayahnya nak keluar. Kawan itu sudah di luar pintu, dan begitu berazam untuk mengikut.

Malas nak bergaduh dengan si kecil di saat genting, saya pun pakai jubah, tudung 'arianu', bawa segala bekal makanan dan minuman, maka kami sekeluarga pun berbukalah di Surau At-Taqwa. Pergh! Best rupanya! Cuma, agak malu-malu dengan geng surau. Almaklumlah, muka yang setahun sekali saja muncul di surau :-p

Insya-Allah, bolehlah buat selalu :-)

2 comments:

knv 12:40 pm  

apsal ko tak masak nyahhh? :P

tinidewi 12:47 pm  

tak payah masak kak noooonnn! buka je kat surau tu. lepas tu, terus solat maghrib berjemaah. best woooo.

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP