Tentang Ikhlas.

>> Tuesday, May 11, 2010

Tadi, unit saya mengadakan majlis apreasi. Dalam ucapannya, pengurus besar menyebut nama kawan-kawan sepejabat yang katanya "sinar yang berkilau" atau "berpotensi untuk menyinar".

Nama saya tidak disebut.

Emosi saya tidak stabil mungkin, jadi saya sangat-sangat jauh hati. Saya mula berfikir apa lagi yang tidak saya lakukan. Tidak cukupkah kerja saya selama ini? Atau, tidakkah dia nampak? Kemudian syaitan mulalah membisikkan yang bukan-bukan. Mungkin kawan yang disebut-sebut pandai membodek. Atau mereka kecoh seantero dunia kerja yang mereka lakukan supaya orang dengar. Perhaps perhaps.

Kemudian saya menepuk dahi. Apa dah jadi? Rupanya pujian dan penghargaan yang kuharapkan. Tak ikhlaslah tu. Sudahlah tak ikhlas, tuduh kawan sendiri lagi. Sedangkan mereka memang patut dipuji begitu. Saya sepatutnya berkongsi kegembiraan, bukannya sentap tak pasal-pasal :-)

Betapa sukarnya mencari keikhlasan hati. Sedangkan hati yang ikhlas memudahkan kita berlapang dada dan menghindarkan kekecewaan.

Aduh Hartini. Ikhlaskanlah hatimu. Jika kau benar-benar ikhlas, hatimu tidak akan kecewa dengan perbuatan atau kata-kata makhluk. Di penghujung jalanmu, keredhaan Tuhanlah yang dicari.

Kata ahli sufi, ikhlas itu maknanya tidak mengharapkan apa-apa. Apabila kita mencintai seseorang, kita lakukan apa saja untuknya tanpa mengharapkan balasan hatta cintanya. Begitulah jua cinta yang ikhlas terhadap Yang Satu. Kalau rasa kurang faham maksud kata-kata ini, tontonlah drama Indonesia, Kiamat Sudah Dekat :-)

Tapi, err... nak syurga aci tak? Hehe.

3 comments:

Lynn 11:38 pm  

I would have thought the same if I was in your shoes too... so thanks for the reminder :)

Nida 2:15 pm  

Tini..yg k.ida ingat pesan jiran. Jiran ni tidaklah bekerja pangkat tinggi cuma katanya dia jenis yg x kisah, pangkat tinggi ke pangkat rendah ke, semua dia sapa. Pandangan org pangkat tinggi dan rendah terhadapnya, dia x kisah kerna Allah swt membezakan seseorang berdasarkan imannya bukan pangkat atau rupa. Semua itu x punya nilai disisinya.

X perlah Tini x masuk dlm senarai, tu based on human's perception, yang penting Allah swt lebih tahu. Bagusla Tini ni can think positive gitu, k.ida ni byk sungguh gangguan makhluk 'bertanduk'.. ngee.

Anonymous 5:08 pm  

memang tak mudah nak ikhlas.. sebab ia berkait rapat dgn betapa tingginya iman seseorang. lagi tinggi iman, lagi byk ikhlas dan lebih lapang dada seseorang krn dia takde harapan apa2 drp makhluk. Hanya redhaNya dicari, krn bagi org beriman, Mahsyar sentiasa terbayang dimata.

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP