Jangan Biarkan Surau Ini Roboh.

>> Wednesday, June 30, 2010

Sedang membaca buku ini.



Bahasanya memang indah. Lebih indah daripada novel-novel Taufiqurrahman yang saya baca sebelum ini. Membuatkan saya malu dengan karya karangan terjemahan tahap-budak-sekolah saya itu.

Cumanya, baru setengah buku, saya sudah mula hilang sabar. Jam sudah 1.30 pagi, tapi jalan cerita yang menjurus ke arah tajuk buku iaitu 'Jangan Biarkan Surau Ini Roboh' tak kunjung tiba. Ceritanya melengah-lengah sekitar cinta Ibrahim, Sarah, Yusof, Partinah, dan ibu bapanya yang pilih kasih. Aduh, di mana perjuangan menjaga surau itu? Di hujung ceritakah?

Tak dinafikan bahasanya meruntun jiwa. Saya menangis. Tidak teresak-esak. Sekadar air mata mengalir di pipi. Bencinya hingus mula menutupi hidung, menyesakkan nafas. Saya mula menangis di halaman 87. Tidak ingat tentang apa pastinya, tapi berkisar Kiai Ahmad mungkin. Rasa cinta Kiai Ahmad terhadap suraunya, terhadap anak-anak muridnya, terhadap Ibrahim, terhadap Sarah, paling menyentuh perasaan saya. Juga rasa cinta Ibrahim terhadap Kiai Ahmad. Ini benar-benar cinta kerana agama. Kerana Allah.

Sudahnya, saya ke ofis dengan mata yang bengkak!

4 comments:

Ummu Auni 10:29 am  

pinjam pinjam! dengan buku bahruddin bekri, doa untuk aku

tinidewi 10:44 am  

doa untuk aku, ilek. barhanuddin bekri --> lelaki berkasut merah dgn satu buku sai fai yg kulupa namanya.

tinidewi 10:45 am  

doa untuk aku, ilek. barhanuddin bekri --> lelaki berkasut merah dgn satu buku sai fai yg kulupa namanya.

Ummu Auni 3:27 pm  

silap pula. lelaki berkasut merah
esok boleh ke?

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP