Menjaga Tulang Belakang.

>> Thursday, May 19, 2011

Untuk menjaga tulang belakang, kata kuncinya postur badan. Saya sedar, itu penyebab utama penyakit saya. Suka ambil jalan senang, tapi akhirnya tubuh yang ranap.

Di sini saya kongsikan nasihat tentang postur badan yang diberikan oleh juru terapi di DEMC, Shah Alam. Gigih pagi-pagi melukis :-p

Pertama, postur badan ketika mengangkat barang di atas lantai. Selalunya, kita akan membongkok. Senang, satu pergerakan, kerja selesai. Tetapi, kalau pinggang berbunyi 'krek', haru. Yang lebih elok, kita mencangkung dahulu. Kemudian, barulah mencapai barang. Pastikan belakang tetap lurus ketika mencapai.



Kedua, postur untuk bangun dari tidur. Yang mudah, kita bangun selamba sembilan puluh darjah. Aduh, kasihan badan kamu. Baru bangun tidur, belum apa-apa lagi sudah dilenjan begitu. Seeloknya, mengiring dahulu. Tangan yang di atas, menjulur ke depan. Siku tangan di bawah berbentuk L menekan tilam. Perlahan-lahan, dengan sokongan tangan yang menjulur, siku tangan bawah menolak badan ke atas.

Ketiga, postur untuk baring. Mula-mula, turunkan badan perlahan-lahan untuk mengiring. Selepas mengiring, baru pusing untuk baring menelentang.

Keempat, postur untuk bangun dari duduk. Mula-mula, duduk dengan kaki terlipat di bawah, seperti duduk antara dua sujud. Letakkan kedua-dua tangan ke depan atau di sisi, angkat punggung dan bertinggung. Seterusnya, berdiri dengan sokongan tangan. Senang cerita, gaya ini seperti kamu sudah selesai tahiyat awal di rakaat kedua dan mahu berdiri untuk meneruskan rakaat ketiga.

Itu sahaja buat kali ini. Gambar akan ditambah selepas saya pulang dari sesi fisioterapi nanti. Saya mahu bersiap-siap, temujanji jam 9.30 pagi.

Ingat ya, jaga tulang belakang kamu!

9 comments:

aida 8:44 am  

so kalau gi fisio... mana letak baby maryam

tinidewi 11:25 am  

yamyam hantar taska :-)

Hanis 1:40 pm  

bagusnya info...

asz 9:19 pm  

Tini, doc fatimah selalu pesan cara2 nak bangun n angkat brg cemni lah..

Lynn 12:13 am  

wahh ALL the things u mentioned, are the things I practised in yoga/pilates! camtu lah disuruh bangun, duduk, baring. wow...

armouris 3:11 am  

info tentang tulang belakang di SIHAT SELALU - Masalah Cakera Tulang Belakang

armouris 3:12 am  

info tentang tulang belakang di SIHAT SELALU - Masalah Cakera Tulang Belakang

tinidewi 7:19 am  

hanis: masalahnya, ai pun masih terikut stail lama lagi huhu.

asz: oooo. bagus, ko follow tak?

lynn: wow! nanti tulis your pilates experience dkt fattytini. ai pun dah lama nak update [ehem dah gemuk balik!]

armouris: thanks.

asz 9:25 am  

of course le beb, dari anak first lagik! :D

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP