I WANT THIS!

>> Friday, December 09, 2011

Acap kali Kak Non memberi pesan, bangun solat malam, baca ma'thurat. Dan acap kali jugalah saya menjawab, ya, ya. Tapi pesanan itu umpama masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Jawapan saya umpama menanam tebu di tepi bibir. Sekadar memuaskan hati Kak Non agar dia tidak membebel lagi. Heh.

Bukannya tak boleh bangun. Boleh dikatakan setiap hari bangun di tengah malam. Terutama jam tiga pagi. Saya fikir ada makhluk di dalam bilik saya kerana selalu sangat saya rasa seperti dikejutkan. Yang makhluk kecil bernama Maryam itu memang sah-sah selalu minta susu. Yang makhluk tak nampak dek mata kasar pula tak tahu apa niatnya. Mungkin jin Islam yang mahu saya ikut bersamanya bertahajud.

Saya boleh bangun di tengah malam, dengan mata terpisat-pisat turun ke dapur membancuh susu, tapi untuk terus ke bilik air mengambil wudhuk begitu berat sekali. Alangkah ruginya peluang yang datang hampir setiap malam tidak dimanfaatkan. Mengapa jadi begitu, Hartini?

Saya hanya ada satu jawapan. Iaitu jahil. Apabila jahil, tak nak buatlah.

Kini saya tidak segan-segan mengaku saya jahil, padahal dulu bukan main melenting apabila dikata jahil. Sebagai seorang anak Johor totok, jahil pada kami bermakna bodoh. Jadi apabila seorang lelaki Kelantan mengatakan saya jahil, saya tidak boleh terima. Jahil bagi orang Johor mempunyai konotatif negatif, sedangkan tidak begitu bagi orang Kelantan. Setelah beberapa tahun hidup bersama lelaki itu, barulah saya mengerti jahil yang dia maksudkan ialah 'tidak mengetahui' atau 'tiada ilmu'.

Jahil lawannya 'berilmu', jadi supaya saya tidak tergolong dalam orang yang jahil, saya perlu mencari ilmu. Apa pentingnya ilmu kepada umat Islam?

Yang pertama, menuntut ilmu itu wajib ke atas seluruh umat Islam.

Dari Anas r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: "Menuntut ilmu itu wajib atas setiap orang Islam. Dan orang yang meletakkan ilmu itu di sisi orang yang tidak ahlinya seperti memberikan rantai permata, mutiara dan emas ke leher babi."

Hadis Riwayat Ibnu Majah

Kedua, menuntut ilmu itu ertinya berjalan menuju ke Syurga.
“Sesiapa yang menempuh satu jalan kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.”

Hadis Riwayat Muslim

Ketiga, menuntut ilmu itu satu jihad.
Daripada Anas r.a berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa keluar mencari ilmu maka ia sebenarnya berjihad di jalan Allah sehingga dia kembali."

Hadis Riwayat At Tirmizi

Keempat, menuntut ilmu itu menghapuskan dosa.
Daripada Sakhbarah r.a berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa mencari ilmu maka yang demikian itu akan menghapuskan dosa-dosanya yang lalu."

Hadis Riwayat At Tirmizi

Kelima, menuntut ilmu itu memurahkan rezeki.
Daripada Ziyad Bin Al-Harith berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa mencari ilmu maka Allah Taala menjamin untuk mencukupkan rezekinya."

Hadis Riwayat Al Khotib

Keenam, menuntut ilmu pasti medapat keuntungan.
Daripada Wasilah bin Asqoq r.a berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa mencari ilmu lalu ia mendapatkannya maka baginya dapat dua pahala. Dan barangsiapa mencari ilmu tetapi ia tidak mendapatkannya maka baginya dapat satu pahala."

Hadis Riwayat Al Darami

Ketujuh, ilmu menyelamatkan kita dari tipu daya syaitan.
Daripada Abdullah Bin Abbas r.a berkata: Telah bersabda Rasulullah s.a.w: "Seseorang yang alim (berilmu) itu lebih kuat pengaruhnya atas syaitan daripada seribu abid (yang tidak alim)."

Hadis Riwayat At Tirmizi & Ibnu Majah

Itu kelebihan menuntut ilmu. Mengajar ilmu lebih-lebih lagi dianjurkan.
Daripada Abdullah Bin Umar berkata: Rasululullah s.a.w bersabda: "Sampaikanlah apa yang kamu dengar daripadaku walaupun hanya satu ayat."

Hadis Riwayat Bukhari & At Tirmizi

Daripada Ibnu Mas'ud r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: "Semoga Allah memberikan kebaikan dan keindahan akan seorang yang mendengar daripada kami sesuatu lalu ia menyampaikannya kepada orang lain. Maka barangkali orang yang mendengar itu lebih mengambil manfaat daripada orang yang menyampaikannya."

Hadis Riwayat At Tirmizi

Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda: "Sebaik-baik sedekah itu bahawa muslim itu belajar akan suatu ilmu kemudian dia mengajarkannya akan saudaranya yang muslim."

Hadis Riwayat Ibnu Majah

Sebab itulah saya mahukan buku hadiah GA Casa Arina seperti di bawah ini. Dengan adanya ilmu tentang kebaikan dan kelebihan amalan-amalan tersebut, semoga saya dapat beramal dengannya dan memberitahu orang lain, insya-Allah.



Buat Kak Non, semoga usahamu ini memberikanmu pahala yang berpanjangan, seperti yang dikatakan dalam hadis Rasulullah:
Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda: "Apabila mati seorang anak Adam maka terputuslah segala amalaannya kecuali yang datang dari tiga sumber. Pertama sedekah jariah. Kedua ilmu yang memberi manfaat. Ketiga anak yang soleh yang mendoakan baginya."

Hadis Riwayat Muslim

Eh, 7 ayat saja ya, Kak Non? Terlampau sudah. Heh.

8 comments:

knv 7:16 pm  

wow!!!!

kebabom deknon tini!

amin.
amin.
amin.
amin.
amin.
amin.
x100

atas setiap doamu.


eh kejap.
apa???? ko kata akak suka membebel??

ish ish ish ish ishhhhh...

Ummu Auni 8:44 pm  

berjela..aku sebagai supporter, support kak tini :D

tinidewi 9:01 pm  

keh3x bebelan yu buat ai makin sayang kat yu, kak non :cubaan membeli jiwa:

ummu auni, sokong jangan tak sokong! psstt.. ada nak pinjam buku baru aku tak?

::ziLla:: 1:32 am  

semoga menang...

aida 10:17 am  

Confirm menang ni, karangan menusuk hati okk

knv 3:01 pm  

mek, nanti email address. akak nak pi umah hang hantar tepak sirih 8 tingkat.

:P

knv 3:01 pm  

eh mailing address daaaa...

Waffle Recipes 8:56 am  

Goodd reading this post

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP