Bab 1: Sipi-Sipi Selamat - Bahagian 1

>> Thursday, November 09, 2017

“Macam itulah! Laju lagi, Andy! Masuk gear tinggi, dan tekan minyak lagi! Kali ini, kita cipta rekod.”

Dua orang pemuda yang duduk di bahagian belakang menyorong badan ke hadapan untuk bercakap dengan pemuda yang sedang memandu. Pemandu itu berambut merah, dan matanya agak juling. Wajahnya tak berapa sedap dipandang, tapi kawan-kawannya seperti sangat suka akannya. Mungkin sebab mereka sedang menaiki keretanya.

“Laju lagi, Andy!” tambah pemuda di sebelah pemandu. “Hebatnya!”

“Aku dah agak kalian pasti suka,” jawab Andy Foger, sambil memusing stereng untuk mengelak batu di jalan.

“Aku akan buat Shopton bergegar!”

“Dah bergegar pun, Andy,” balas pemuda di sebelahnya. “Berdengung telinga aku. Eh, topi aku terbang!”

Ketika dia bercakap, angin yang terhasil daripada kelajuan kereta, menerbangkan topinya. Topi itu melayang-layang ke belakang.

“Biarlah, Sam. Kita beli saja topi baru. Aku nak tengok pukul berapa sampai Mansburg! Kalau boleh, aku nak pecah rekod.”

“Jaga-jaga, nanti lain yang pecah!” jerit salah seorang pemuda di tempat duduk belakang. “Ada penunggang basikal di hadapan kita. Hati-hati, Andy!”

“Ah, biarlah dia jaga diri sendiri!” jawab Andy sambil menundukkan badan rapat ke stereng, memandangkan kereta sedang bergerak laju. Penunggang basikal itu mengayuh perlahan, dan tidak sedar akan kehadiran kereta itu sehinggalah kereta itu begitu hampir dengannya. Dengan tersenyum nakal, Andy menekan hon dengan sekuat hati, dan berkali-kali.

“Itu Tom Swift!” jerit Sam Snedecker. “Hati-hati, nanti terlanggar!”

“Dia yang patut ke tepi,” balas Andy tanpa perasaan.

Pemuda yang memandu kereta itu tiba-tiba saja menambah kelajuan dan cuba memotong. Dia berjaya memotong, tapi sipi-sipi saja. Dia ketakutan dan mematikan enjin, menekan brek dan memusing stereng ke tepi. Percubaannya membelok secara tiba-tiba itu menyebabkan kereta tergelincir memasuki parit di tepi jalan. Kedudukan kereta itu berpusing, dan senget sebelah.

Wajah Tom Swift agak pucat. Sipi-sipi saja dia terselamat. Dia melompat dari basikal dan berdiri memandang kereta. Pemilik kereta itu, Andy, dan tiga orang konco-konconya yang menumpang pula kelihatan sangat terkejut.

“Kita… Ada yang rosak, Andy?” tanya Sam.

“Harapnya, tiada,” getus Andy. “Kalau rosak kereta aku, ini semua salah Tom!”

0 comments:

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP