Bab 1 : Sipi-Sipi Selamat - Bahagian 5

>> Monday, November 20, 2017

“Ada orang menggembala lembu di tepi jalan agaknya,” fikir Tom. “Harap-harap lembu-lembu itu tak halang jalan aku. Atau sebenarnya, aku yang halang jalan? Rasanya lebih baik aku ke tepi, tapi ruang tak cukup besar.”

Awan debu itu semakin dekat. Ia begitu tebal hingga tak dapat dipastikan siapa atau apa yang menghasilkannya. 

“Mesti banyak lembu dalam kawanan itu,” Tom terfikir lagi. “Takkanlah lembu dibawa berjalan-jalan di hari yang panas begini. Entah-entah lembu merempuh. Kalau begitu, aku kena hati-hati.” Memikirkan kemungkinan itu, dia pun berjaga-jaga.

Dia cuba mengintai di celah-celah awan debu, tapi apapun tak nampak. Awan debu itu semakin lama semakin dekat. Tom terus mengayuh, cuba sedaya upaya untuk berada betul-betul di tepi jalan. Kemudian, dari kepulan yang menyelubungi itu, terdengar bunyi ‘cag-cag’ yang berterusan.

“Motosikal!” jerit Tom. “Mesti dia biarkan peredam bunyi terbuka. Sebab itulah banyak debu apabila roda berpusing. Tapi, siapa pun yang menunggang motor itu, teruklah keadaan dia di hujung jalan nanti!”

Memandangkan dia dah tahu penunggang lain yang menyebabkan keributan itu, Tom mula menunggang ke tengah jalan. Dia belum nampak orangnya, tapi bunyi motor bukan main berdentum-dentum. Tiba-tiba, ketika debu halus pertama menyentuhnya, dan menyebabkan dia terbersin, Tom nampak penunggang motor itu. Lelaki pertengahan usia itu sedang berpaut pada hendal motor, manakala motornya pula bergerak selaju-lajunya.

Tom segera beralih ke tepi, untuk mengelak debu berkepul-kepul itu. Penunggang motor itu mengerling ke arah Tom sepintas lalu, tapi tindakannya itu ternyata membawa kecelakaan. Sekejap saja dia mengalihkan mata dari memandang jalan di depan. Dia tak nampak seketul batu besar betul-betul di depan laluannya. Roda depan melanggar batu itu, dan motor berat yang tak berapa pandai dia mengawalnya itu, menggelincir ke arah Tom. Penunggang motor itu terpelanting-pelanting dari tempat duduk, dan pegangan tangannya hampir-hampir terlepas dari hendal.

“Jaga-jaga!” teriak Tom. “Nanti terlanggar saya!”

“Saya sedang cuba elak!” kedengaran suara lelaki berusia itu berdetar-detar.

Tom segera membelok agar tidak terlanggar. Penunggang motosikal itu juga cuba membelok, tapi nampaknya motosikalnya itu tak mendengar kata. Motosikal itu terus menuju ke arah Tom, dan kalaulah tiada seketul batu lagi yang menjadi penghalang, tentu berlakunya pertembungan yang teruk. Roda depan melanggar batu dan melencong ke tepi. Penunggang motosikal itu sepantas kilat melepasi Tom, ikut saja ke mana motosikal membawanya pergi, dan kemudian bayangnya menghilang bersama debu-debu yang berkepul-kepul.

“Kenapa tak belajar menunggang motosikal sebelum keluar berjalan-jalan?” suara Tom bertingkah agak tinggi.

Seperti gema, kata-kata ini datang dari balik awan debu, “Sedang belajarlah ini!” Kemudian bunyi enjin berdentum semakin perlahan.


“Banyak lagi dia kena belajar!” kata Tom. “Dua kali aku nyaris dilanggar hari ini. Lebih baik aku berjaga-jaga untuk kali ketiga. Kata orang, biasanya kali ketiga itu boleh bawa maut!” Dia melompat dari basikal. “Ada tak jejari roda yang kemek?” sambung Tom lagi sambil membelek-belek basikal. 

0 comments:

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP